18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 2 of 17

SUMMONS

BEFORE THE TRIBUNAL DE GRANDE INSTANCE (HIGHER COURT) OF PARIS

IN THE YEAR TWO THOUSAND AND NINE AND ON THE eighteenth day of

FEBRUARY
[stamp] Firm (“S.C.P.”) of J.C. DAIGREMONT - E. CHAPUIS,
Court Bailiffs, 10, rue Pergolése, 75116 PARIS
Tel. 01 44 1799 77 —Fax 01 44 1799 70

At the request of

SUEZ ENVIRONNEMENT, a public limited company (“société anonyme”) with a
Roard of Directors, whose capital is 3,323,457,083 euros, registered on the Paris Trade
and Companies Register under number 410 118 608, whose head office is located at I,
rue d’ Astorg in Paris — 75008, in the person of the Chairman of its Board of Directors
and Chief Executive Officer, Mr. Jean-Louis Chaussade, domiciled in such capacity at
the said office

Whose Solicitor is

Maitre Marion Barbier

Attorney at the Bar of Paris

Cabinet BIRD & BIRD

3, square Edouard VIII in Paris — 75009
Tel.: 01 42 68 60 00 —Fax: 01 42 68 60 11
Bar number : R 255

And electing domicile at her office

Maitre

Court Bailiff Professional firm (“SCP”) of Jean-Claude DAIGREMONT and
Eric CHAPUIS, Court Bailiffs, Ushers at the Tribunal de

Residing Grande Instance (Higher Court) of PARIS, there residing, 10,

rue Pergolése, 75116 PARIS, Me DAIGREMONT, undersigned

HAS THE HONOUR OF INFORMING

1. Celluloid Dreams Sales, a simplified joint-stock company (“société par actions
simplifiée”) with a capital of 75,000 euros, registered on the Paris Trade and
Companies Register under number 392 814 661, whose head office is located at 2, rue
Turgot in Paris — 75009, in the person of its legal representatives domiciled in such
capacity at the said office,

2. ARTE France, a public limited company (“société anonyme”) with a capital of

0 147 314 euros, registered on the Nanterre Trade and Companies Register under
number 334 689 122, whose head office is located at 8, rue Marceau in Issy les

bl -09 %
p- /




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 3 of 17

Moulineaux — 92785, in the person of its legal representatives domiciled in such
capacity at the said office,

3. Mr, Jérome CLEMENT, in his capacity as Publication Manager of the television
channel “ARTE” located at 8, rue Marceau in Issy les Moulineaux — 92785,

4. P’Association Relative a Ia Télévision Européenne (ARTE), an Economic Interest
Grouping registered on the Strasbourg Trade and Companies Register under number
382 865 624, whose head office 1s located at 4, quai du Chanoine Winterer in
Strasbourg — 67000, in the person of its legal representatives domiciled in such
capacity at the said office,

3. Mr. Gottfried Langenstein, in his capacity as Publication Manager of the Internet
site Arte+7, located at 4, quai du Chanoine Winterer in Strasbourg — 67000,

That suit is brought against them for the reasons set forth hereinafter, before the Tribunal de

Grande Instance (Higher Court) of Paris, located at the Palais de Justice (Court House) of
Paris, 4 boulevard du Palais in Paris — 75001.

In the presence of the Public Prosecutor to whom this summons has been notified

That they are reminded:

That within a term of fifteen days as from the date of this writ, in accordance with Articles
56, 643, 752 and 755 of the Code of Civil Procedure, they are obliged to instruct a Solicitor
in order to be represented before such Court.

That if they fuil to appear through a solicitor thus instructed, they run the risk of judgment
being given against them on the sole basis of the evidence supplied by their opponent.

That the Exhibits on which the claim is based are indicated at the end of this writ,

" ©bf- 09




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 4 of 17

SUBJECT MATTER OF THE CLAIM

The documentary “Pour I’ Amour de I’Eau”' made and directed in 2008 by Ms. Irena Salina
forms the subject matter of this claim (Exhibit n° 1). It was broadcasted on Tuesday, 18
November 2008 at 9 pm, i.e. on prime time, on the television channel Arte and presented as
follows in the channel’s programme, which is accessible via its Internet site:

“Everywhere, the growing scarcity of ‘blue gold’ is whelting the appetite of multinational
companies (including Vivendi and Suez) for the takeover of waler, without regard for the
general interest. An implacable finding, the result of three years of a global investigation {...[
In the shantytowns of poor countries, the privatization of the networks, encouraged by the
World Bank ~ for the benefit, in particular, of two French multinationals, Vivendi and Suez,
and of a British one, Thames Water, these three being the most aggressive in that regard”
(Exhibit n® 2).

Suez Environnement, its partners, its employees, as well as its clients, were informed of the
broadcasting of such documentary, since the company was designated by name in the
description of the film as brought to the attention of the viewers of the Arte channel.

The documentary, which is 93 minutes long, deals with the difficulties related to the growing
scarcity of water throughout the world and with its correlative increase in value. The
documentary is constructed around a series of interview of both personalities and inhabitants
of various regions of the globe. The documentary was filmed in Bolivia, South Africa, India,
the United States, France and Argentina.

However, far from being an objective and ambitious scientific work, as may legitimately be
expected of a documentary broadcasted on Arte, the program, offered on prime time, is a
partial jumble, unworthy of a work of scientific investigation, in which untrue allegations
compete with tortious omissions.

Thus, the idea inflicted on the viewer is that, far from fostering the development of drinking
water throughout the world, Suez Environnement harbours only dishonest and mercantile
intentions.

1. THE FACTS
1.1  Presentation of the plaintiff, Suez Environnement

Suez Environnement is the leading actor worldwide, present on all five continents, which is
dedicated exclusively to the environment. With over 62,000 employees, Suez Environnement
and its subsidiaries work at safeguarding resources and protecting the ecosystem by bringing
innovative solutions to millions of people and to industries in the fields of drinking water,
sewage and waste management,

In the field of water, which concerns this case, Suez Environnement conducts the following
activities in a spirit of public service:

! Whose original title is « Flow — For Love of Water ».

. 6604
,/’-3




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page S of 17

- the catchment, treatment and distribution of drinking water,
- the collection and purification of domestic and industrial waste water,
- the biological and energy enhancement of the sludge resulting from purification.

Thus, on a worldwide basis, of the 68 million people supplied with drinking water, 44 million
benefit from its sewage services® (Exhibit n° 3).

Taking into account the necessary environmental concerns, which are tending to become a
strong societal issue, Suez Environnement has set itself the primary ambition of safeguarding
natural resources and optimising the use of raw materials. In that regard, its skills and long-
standing experience in the trades relating to the management of water and waste are crucial
assets for the new era now dawning.

As an illustration, Suez Environnement has invested 65 million euros in Research and
Development concerning environmental matters. Its activities rely here and now on a network
of 500 researchers and experts, 200 test laboratories, as well as research and innovation
centres which are unique worldwide, such as CIRSEE in France or SWRc in China, which are
developing research programs that are making an important contribution to water issues.

Suez Environnement is, moreover, developing important partnerships with universities such
as UCLA (University of California, Los Angeles) or technical and industrial organisms such
as Cemagref and GWRC (Global Water Research Coalition), which allow it to have access to
new technologies, techniques and methodologies and thus to reinforce its skills.

1.2 Presentation of the defendants

ARTE France is one of three entities making up the ARTE Group (Exhibit n° 4). Its calling is
the publication and supply of programmes to be broadcasted on the television channel, up to a
proportion of 30%; the other programmes are published and supplied by the German entity
(ARTE Deutschland), the central entity (ARTE G.E1E.) and the Europeans partners of the
channel.

In 2006, ARTE had an average of 9.4 millions viewers weekly in France and 4.2 million in
Germany .’

Mr. Jérome Clément is the Chairman of the Executive Board of ARTE France and, in
accordance with Article 93-2 of the consolidated Act dated 29 July 1982 on audiovisual
communications, its Publication Manager.*

* Figures as of 31 December 2007,

? Figures available in the institutional brochure of the Arte Group, via its Internet site.

* Let us recall that Article 93-2 provides that “any service involving communication to the public by electronic
means is obliged to have a publication manager [...] When the service is provided by an entity, the publication
manager is the chairman of the executive commitiee or of the board of directors, the manager or the legal
representative, depending on the form of the entity”.

.~ “66-09




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 6 of 17

The Association relative a la Télévision Européenne (Association relating to European
Television, French acronym ARTE) is a European Economic Interest Grouping bringing
together the main managing bodies of the channel, which also determines the latter’s
orientations in terms of audiovisual programming (Exhibit n° 6). Under Article 2 of the
Articles of Incorporation of ARTE G.E.LE,, the Group’s objective is to conceive, produce and
broadcast or cause to be broadcasted, whether by satellite or by any other means, television
broadcasts of a cultural and international nature, in the broad sense, which are liable to foster
understanding between the peoples of Europe and to help bring them closer together.

ARTE GEIE. thus decides “the overall strategy, editorial line and general design of ARTE's
programme and the programming of the broadcasts”’

Mr. Gottfried Langenstein is the Chairman of the GIE ARTE and therefore its Publication
Manager.

ARTE G.ELE. and ARTE France are companies which are civilly liable for the programmes
they have conceived, co-produced or purchased in view of broadcasting them on the ARTE
television channel.

Celluloid Dream Sales is a company specialising in the acquisition, promotion and
distribution of films on an international scale. It assigned the distribution rights for the
documentary film FLOW — For Love <sic> to ARTE France under an agreement made with
the latter (Exhibits n°® 7, 8 and 9).

The documentary film FLOW - For Love of Water is thus the subject of a detailed
presentation on its Internet site at the following address:

http://www.celluloid-dreams.com/current_slate/all films/flow for love of water
(Exhibit n° 10)

1.3 The disputed publication and the libellous accusations involved

As previously indicated, the documentary “Pour I’Amour de I’Eau” was brought to the
attention of the public by ARTE France and by GIE ARTE via the ARTE television channel
on 18 November at 9 pm. That film was then re-broadcast twice, respectively on 23
November 2008 at 3 am and on 28 November 2008 at 9:55 am,

The film was, moreover, available on the Internet site “Arte+7”, which offers web surfers the
possibility of viewing a programme broadcasted via the television channel for a period of
seven days following the first television broadcast of such programme (Exhibit n® 2).

Suez Environnement is identified several times in that film, in terms which directly call into
question its honour and consideration.

* Source: http://www.artepro.conmystatique/RacineGroupeArte/index. htm

~ 266 - 09
s &




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 7 of 17

2. DISCUSSION

Suez Environnement thus considers that four series of passages are libellous in its regard (2.1)
according to the meaning of Article 29 paragraph 1 of the Act dated 29 July 1881, according
to which “any allegation or imputation of a fact injuring the honour or consideration of the
person or body to whom the fact is imputed is an act of libel”.

Moreover, even though they cannot be considered libellous as such, three other passages
constitute deceptive omissions so serious that they colour the documentary in such a way that
it is impossible to refrain from mentioning them (2.2).

2.1 The libellous passage

The documentary is divided into several parts according to the region of the globe depicted.
The passages considered to be libellous by Suez Environnement are all found in the part of
the documentary dealing with the Sewage Treatment Centre which it created in Bolivia for the
cities of El Alto and La Paz following a call for tenders which it won in 1997,

1) At the 11 minute of the documentary®, an exchange takes place between Ms. Marcela
Olivera, a Bolivian activist who states that she opposes the privatisation of water, and
Ms. Maude Barlow, author of a book entitled “blue gold”, concerning a river that flows
through the city.

The tenor of the exchange, which takes place in the city of El Alto,” is as follows:

“Maude Barlow®: I never saw so much blood, they dump it just like that? This river flows into
Lake Titicaca, which is the sacred lake of the Native peoples.

Marcela Olivera (Bolivian activist): There you realize it because this part is not roofed over,
but you don'’t see all they do to the river.

Maude Barlow: Actually they ave going to divert the course of the river and cement
everything instead of cleaning it up. They content themselves with camouflaging the woes,
but the smell is still there.

Workman: We are forced to roof over the river because of the smell. The water flows directly
out of the slaughterhouses, there is blood and meat waste.” The water is also dirty because of
the riverside residents. Because in some neighbourhoods there are no sewers. And so people
use the gutters as latrines.

Maude Barlow: So if I understand correctly not only has SUEZ not built any sewage plants,
but they release untreated effluents irto this river, which flows in to Lake Titicaca? v

® There documentary was the subject of a full script, which is available at TNS Sofres (Exhibit n® 11). The
passage in question is re-transcribed on page 3 of the original script.

El Alto is a city in Bolivia, in the suburbs of La Paz. With a population of 1 million, it is considered to be the
largest city, after Santa Cruz de la Sierra and La Paz.
® Correction (the original has « Marlow », which is an obvious error). (Translator’s note.)
? Correction (two lines that are repeated in the original have been deleted). (Translator’s note.)
1% Emphasis added.

- 24609
5.6




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 8 of 17

Marcela Olivera: Yes this river flows through the city, so they do the same thing everywhere
in the city.

Maude Barlow: Formerly water was a public service. But during the past ten years three
major European companies have been supplying water on a for-profit basis in many areas of
the world, These companies are among the world’s 100 leading companies. They are very
rich and are developing very fast.

(View of the corporate logos: Thames Water, Vivendi, Suez)
[illustration. frame showing the logos of the three companies]

Maude Barlow: And poor countries, more or less worldwide, are forced to transfer the
management of water to private multinational companies based in Europe or in far-off
countries.”

Suez Environnement is thus accused of not complying with its contractual obligations and of
taking part, under cover of a public service assignment, in water pollution allegedly bordering
on the administration of harmful substances, on poisoning.

These charges are all the more serious because they are based on inaccurate facts. Suez
Environnement came to Bolivia to back up a defaulting public service, which was unable to
finance the expansion of the infrastructures which was necessary to allow the supply of
drinking water and sewage services to all Bolivians. Thus, following a call for tenders
organised by the Bolivian Ministry of Capital Expenditure,'”! which it won, Suez
Environnement created the sewage plant of Aguas del Illimani on 11 July 1997, Subsequently,
the population’s connection to the water network reached the rate of 100% of the contractual
areas. The actions could not, however, be completed by Suez, as the Bolivian government did
not adopt a price policy liable to finance the further infrastructures required for the
purification of the water, as provided in the contract.

In any event, Suez Environnement cannot now be held responsible for acts of pollution
committed by local companies and which are detrimental to the general interest on account of
the lack of investments on the part of the government.

Now, as the Court cannot be unaware, charges of offences — whether or not specified —
come under the heading of libel.'? '

It shall be recalled in this regard, as the Criminal Section of the Cour de Cassation
recalled in an order dated 11 May 2004 confirming the terms of an order handed down
by the Court of Appeals of Lyon on 21 May 2003 in a matter of libel, “¢to state that a
criminal offence was committed by a natural person or entity, in the absence of any court
conviction declaring the latter to be guilty, constitutes a serious breach of the presumption
of innocence and rules out the possibility of allowing the person committing it the benefit
of good faith®.

'" Literally « Capitalisation”. (Translator’s note.)
"2 In this regard, see Criminal Section of the Cour de Cassation, 15 October 1985.

26609
o &




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 9 of 17

2) At the 14™ minute of the documentary,” the viewer witnesses, again in the city of El
Alto, a dialogue between a resident of the city and Julian Perez, a member of the Federation
of Neighbourhoods of El Alto. Here are the terms thereof.

“Resident: That over there is “Aguas de Hlimani” (a subsidiary of Suez), but the water that
comes out is contaminated. Just now it’s clear, but only a short time ago it was black. And
besides it is full of worms, the kids who play in the street_they come here to drink, it’s bad for
them. '

Julian Perez, Federation of Neighbourhoods of El Alto: The aim of the privatisation was to
supply a water service and sewer service to the cities of La Paz and El Alfo. But it twrned out
that in the city of El Alto alone, 208,000 people are not connected to the drinking water
distribution network. '

Resident: We have neither water nor electricity. All this dust soils our clothes a great deal
and people say we're dirty. It is not for our pleasure that we don’t wash them, but because
there is no water.

Resident: We are poor, some can hardly pay for what they use. So if they privatise, where will
we gef the money.

Resident: We 're demanding the departure of “Aguas de Hlimani”. There are people here who
have neither water nor sewers.”

[illustration: frame with the words “Aguas de [llimani (a subsidiary of Suez) ‘More water,
more life’”]

Suez Environnement is again accused of supplying water that is unfit for use and of
failing to perform its contractual undertakings.

This charge, which lacks all foundation, is particularly shocking and damaging to the
honour of a company whose purpose is precisely to allow all to have access to healthy
water. '

The fact that it is expressed not by the director herself but by a resident of the city of El
Alto has no bearing in that regard. Thus, the criminal section of the Cour de Cassation
has censured an order handed down by a court of appeals considering that “within the
[framework of an interview, it is accepted that journalists do not have to evidence having
carried out a serious investigation” on the following grounds:

“Whereas, by thus ruling, whereas the reiteration by the journalist of the statements
of a third party does not do away with the journalist’s obligation of carrying out serious
verifications in order to ensure that such statements reflect the actual facts, the Court of
s 15

Appeals has failed to justify its decision legally”.

'3 Page 3 of the script.
' Emphasis added.
1% Cour de Cassation, Criminal Section, order dated 8 April 2008, appeal n°07-82972.

~65-08 |
o &



18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 10 of 17

Moreover, as previously indicated, the creation of the Aguas de Illimani plant has made
it possible to achieve 100% coverage, as regards water, of the residents of the
contractual service area of La Paz and El Alto in less than five years. Thus, the figure of
208,000 people not connected, as put forward in the documentary, is false. The persons
who do not benefit from any drinking water service in that area live in a zone outside
the concession forming the subject matter of the contract between the Bolivian Ministry
of Capital Expenditure and Suez Environnement; their number is 40,000.

In any event, Suez Environnement has always supplied the inhabitants of La Paz and El
Alto with clean water fully fit for consumption.

3) At the 14" minute of the documentary,16 the director chooses to show an excerpt from a
public meeting between residents of El Alto relating to the management of water in their
municipality, which is ensured by Suez, as previously stated to the viewers. A woman makes
the following statement:

“Resident: They're buying our leaders, they won't buy all of us!”

[illustration: frame with the words “They 've buying our leaders, they won’t buy all of us!”|

Suez Environnement is implicitly accused by the person whose words are heard of
corrupting the leaders of Bolivia.

Once more, this charge of committing an offence comes under the heading of libel, since
it is implied here that Suez Environnement is sacrificing its corporate object on the
altar of the commonest bribery. This charge is devoid of meaning in the case of a
company such as Suez Environnement, which obtained the concession of La Paz and El
Alto at the outcome of a transparent, competitive call for tenders. It is all the more
serious in this case, since Suez Environnement has relinquished its profits in favour of
investments in the cities of La Paz and El Alto.

4) At the 15™ minute of the documentary,"” the founder of an association sets forth his
opinion regarding the Bolivians’ anger at the privatisation of water:

“Jim Schultz, founder of Democracy Centre Bolivia: In this country nearly one of every ten
children dies before the age of five. And most of them die of diseases caused by lack of access
to clean drinking water. When the people of El Alto protest against the privatisation of water,
it is because, for want of access to_clean water, the health of their children is_in danger.’”’
Why did Bolivia privatise the management of water in Cochabamba and El Alto? It was not
because the citizens decided that that was a good idea, that privatisation was forced on

'S page 5 of the script.
"7 Page 5 of the script.
'* Emphasis added.

8 09
P-ﬁﬂ &




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N© 2727 Page 11 of 17

Bolivia by the World Bank. In 1997, the World Bank told Bolivia that if it did not privatise
water services it would no longer be granted any loans for the development of its water
resources.”

Suez Environnement is implicitly designated as being responsible for the health problems
liable to affect the residents of the city of El Alto. Besides the fact that once more we are
dealing with an accusation put forward with blameworthy thoughtlessness and devoid of the
slightest foundation, such statements come under the heading of libel, since Suez
Environnement is accused of risking the life of children and of poisoning them.

For the viewers of the documentary “Pour I’Amour de ’Eau”, Suez Environnement
appears to be a company operating against the general interest and public welfare. It
clearly appears from the allegations and charges proffered by the various persons heard
that Suez Environnement is said to pollute rivers, poison people, corrupt the leaders of
the countries in which it conducts its activities and injure the health of children.

Such charges of committing offences are especially serious and do considerable damage
to the honour and consideration of a company such as Suez Envirennement, whose
business is at the heart of human life.

2.2 Deceitful omissions

The libellous passages are, moreover, accompanied by passages where lack of precision and
omissions tend to deny Suez Environnement any merit, not to say taint the consideration
which it may enjoy.

1) The documentary thus relates the fate of an Indian community living in the Chatsworth
neighbourhood of Durban, South Africa."

“Ashwin Desai (author of “We are the poor™®®): When apartheid came to an end, we were
promised free water and electricity and houses for all. In actual fact, many people had their
water and electricity cut off and were evicted from these houses which the government was
supposed to rehabilitate.”

[illustration: frame with the words “Indian community of Chatsworth, South Africa’.]

These statements are set forth immediately after the director has shown employees of Suez
Environnement making the rounds of the facilities of the city of Orange Farm, located in the
municipality of Johannesburg, who are taken to task by the residents as well as by Ms. Maude
Barlow, author of the book “blue gold”.

1% Page 7 of the script, 23d minute of the documentary.
% Correction: the original reads ‘poors”. (Translator’s note.)

~ “é6-09
P /0




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 12 of 17

The viewer is thus induced to make a connection correlating Suez Environnement and
the city of Durban. Such a connection is, however, non-existent, since the management
of the water service in that neighbourhood of Durban is the responsibility of Metro
Water Services, a government-owned South African utility company.

2) The director of the documentary then records the statements of a physicist who is an Indian
national concerning the Ganges river.?! The scene takes place in India.

“Vandana Shiva, physicist: Today this river is threatened with death, and with it the beliefs
of a billion Indians. Its course has been interrupted, its waters are captive behind the Tehri
dam and the worst is that the sole purpose of all of this is to satisfy the greed of one of the
main water companies, SULZ, which is going to pump 635 million litres daily in order to sell
that water to the people of Delhi at ten times the price they are paying today. 722

Suez Environnement does not derive any profit from the Tehri dam and took part neither in its
design nor in its construction. The construction of the Tehri dam was decided in 1972 and
implemented in 1978 by the Tehri Hydro Development Corporation (THDC), a joint-venture
bringing together the national and state governments. Today the distribution of drinking water
in the area is managed by Delhi Jal Board, a government-owned company.

While Degrémont, a subsidiary of the Suez Group, is in fact in charge of the Sonia Vihar
drinking water production plant located near Delhi, it does not derive any profit of an
improper nature from the dam.

3) Subsequently, the documentary includes an excerpt from a speech made by Mr. Nestor
Kirchner, President of the Argentinian Nation from 25 May 2003 to 10 December 2007, and
whose terms are as follows: >

“The Suez people tell us that we must increase the rates or they will leave. If they want to go,
let them go. The people know what they have to do.”

Besides the fact that Argentina never experienced demonstrations directed against Suez
Environnement nor against any entity of the Suez group, the Court’s attention shall be drawn
to the manipulation of the images performed by the director of the documentary. In fact, those
images are taken from an election campaign meeting bearing no relation whatsoever to any
public protest. They do, however, succeed in achieving the purpose of the author of the
documentary, which is obviously to damage the image of Suez Environnement,

[illustration: frame with the words “Nestor KIRCHNER, Argentinian President, 2003-
20077}

4) At the end of the documentary,* the director sets forth the initiative consisting in bringing
to the knowledge of the United Nations Organisation a petition aimed at including in the

! Pages 12 and 13 of the script, 42d minute of the documentary.
22 Emphasis added.
> Page 19 of the script, 1 hour and 10 minutes from the beginning of the documentary.

S &




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 13 of 17

Universal Declaration of Human Rights a new Article 31 proclaiming the right to clean and
accessible water. In that connection, an American academic makes the following statements:

“Kent BUTLER, University of Texas: So many things can be done, ‘PlayPumps’ are
carrousels that are installed above underground aquifers and when children play on the whirl
they bring the water up to a big reservoir where it is stored for the village.”

The director, who is prompt to criticise Suez Environnement, omits, however, to give it due
credit as regards innovative projects allowing the supply of healthy water to extremely poor
areas of the world. Indeed, attentive as it is to the constraints inherent to those areas in terms
of the costs of facilities, Suez Environnement, through its subsidiary WSSA21, has installed a
number of facilities known as “PlayPump” in rural areas such as the provinces of Limpopo or
Eastern Cape in South Africa.

Suez Environnement thus wishes to draw the attention of the court to the lack of neutrality,
objectivity and rigour of the director of the documentary film entitled “Pour I’Amour de
I’Eau” broadcast on Arte. Now, while debate over ideas must be inherent to any society that
calls itself democratic, an especially weighty responsibility is borne by people claiming to
contribute to it, particularly when that debate over ideas concerns a subject as delicate as the
management of water. Thus, the thoughtlessness evidenced by Ms. Irena Salina within the
framework of the direction of her film is extremely blameworthy and damages not only Suez
Environnement, but the debate itself, which is impoverished by arguments that are untrue and
devoid of substance.

While it s not up to the Court, but rather to society, to pass sentence in that regard, it is on the
contrary its responsibility to keep those circumstances in mind within the framework of its
review of the response which the opposite parties will not fail to make as to their good faith.

In any event, it is the responsibility of the Court to find that the statements referred to above
constitute acts of libel, due to the fact that they seriously damage the honour and
consideration of Suez Environnement, and to order ARTE France, Mr. Jérome Clément in his
capacity as publication manager, the GIE ARTE, Mr. Gottfried Langenstein in his capacity as
publication manager of the Artet+7 Internet site, as well as Celluloid Dreams Sales and
Ms. Irena Salina, to compensate the damage to Suez Environnement resulting therefrom.

2.3 As regards the prosecution of libellous statements in relation to communication
to the public through electronic channels

In relation to communication to the public through electronic channels,® Article 93-3 of the
consolidated Act on audiovisual communications dated 29 July 1982 allows the offences
provided in Chapter IV of the Act dated 29 July 1881 on freedom of the press to be
apprehended.

It is unquestionable in this case that the documentary “Pour I’Amour de I’Eau” was fixed
prior to its disclosure to the public, thus allowing the publication managers of the Arte

* Page 20 of the script, I hour 18 minutes and 54 scconds.
¥ Communication to the public through clectronic channels includes both audiovisual communications and the
Internet since the Act on Trust in the digital economy dated 21 June 2004,

66— 09 @/

o R




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N°© 2727 Page 14 of 17

television channel and of the Arte+7 Internet site to fulfil the obligation of verification and
supervision which is theirs on account of their duties.

23  As regards the personal implication of Suez Environnement

Suez Environnement is personally implicated on numerous occasions in the course of the
documerntary:

- Its name is spoken by several of the persons heard, including Ms., Maude Barlow
and Ms. Vandana Shiva,

- The director thought fit to show the Suez Group’s logo on the screen,*

- Interviews of Suez Environnement’s officers are inserted out of context within the
documentary,

- Suez Environnement is implicitly designated by some sgeakers, such as the
worman taking part in the meeting held in the city of El Alto.”

2.5  Asregards the damage suffered

Suez Environnement puts the supply of healthy water to as many people as possible at the
heart of its concerns. In some areas of the world, Suez Environnement has gone so far as to
relinquish the profits it could collect in order to act in favour of underprivileged populations,
as was the case in connection with the creation and management of the sewage plant for the
cities of E1 Alto and La Paz.*®

it is with the aim of conserving resources that it contemplates projects for the coming years, in
cooperation with institutional actors, but also with the activists known as alterglobalists.

Under such circumstances, the broadcasting of a documentary such as that of Ms. Irena Salina
does serious damage to the consideration of Suez Environnement and reduces to nothing the
efforts made by the latter to provide activities initially pertaining to the public services of
governments. .

The documentary “Pour I’ Amour de 'Eau”, far from fostering a debate on ideas, crystallises
it around lies that do nothing to improve the situation and lead, on the contrary, to a lack of
understanding between the beneficiaries of Suez Environnement’s services and the company.

Consequently, the Court is requested to order Celluloid Dreams Sales, ARTE France,
Mr. Jéréme Clément, the GIE ARTE and Mr. Gottfried Langenstein jointly and severally to
pay to Suez Environnement the amount of 50,000 € pursuant to the damage it suffered as a
result of the broadcasting of the disputed documentary;

26 13th minute and 47 seconds.
' 15th minute and 27 seconds.
8 Pregs release of Suez Environnement dated 10 March 2005.

~ 8609
#-13




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 15 of 17

Such amount to® be awarded to Suez Environnement by the Court as compensation for the
damage it has suffered shall be repaid in full by the latter to the Suez Environnement — Water
for All Foundation.

2.6 Asregards publication by order of court

In view of the seriousness of the facts set forth, the injury to the honour and consideration of
Suez Environnement cannot be fully remedied without the broadcasting of the terms of the
judgment to be given on the ARTE television channel under circumstances similar to the first
broadcast of the disputed film, as well as on the home page of its Internet site at the address

Consequently, the Court is requested to order the publication of the terms of the judgment to
be given at the expense of the defendants on the ARTE television channel under
circumstances similar to the first broadcast of the disputed documentary film, subject to a
penalty fine of 10,000 euros for each day of delay, such penalty fine to begin to run on the
month following the one during which the service of the judgment will have taken place.

The Court is also requested to order the publication of the judgment to be given at the expense
of the defendants at the top of the home page of the www.arte.tv.fr Internet site, in Times
New Roman font, 12 point, for a term of 30 days, subject to a penalty fine of 1,000 euros for
each day of delay, such penalty fine to begin to run 8 days after the date of the service of the
judgment,

2.7  As regards Article 700 of the Code of Civil Procedure and provisional
enforcement

Taking into account the expenses incurred by the claimant within the framework of these
proceedings, the Court shall be requested to order the defendants jointly and severally to pay
to Suez Environnement the amount of 10,000 € on the basis of Article 700 of the Code of
Civil Procedure.

Finally, the Court is requested to order the provisional enforcement of the judgment to be
given.

*# Correction: the original reads “shail”.

88 05
Pl




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 16 of 17

ON SUCH GROUNDS

In view of Articles 93-2 and 93-3 of Act n° 82-652 dated 29 July 1982 on audiovisual
communications,

In view of Articles 29, 32, 52, 43, 53 of the Act dated 29 July 1881 on freedom of the press,
The Tribunal de Grande Instance {Higher Court) of Paris 1s requested:

- TO FIND that the disputed documentary film includes the allegation and imputation of
specific facts which damage the honour and consideration of Suez Environnement, which
allegations and imputations constitute public libel against a private person according to the
meaning of Article 29 of the Act dated 29 July 1881.

Consequently,

- TO ORDER Celluloid Dreams Sales, ARTE France, Mr. Jérdme Clément, the GIE ARTE
and Mr, Gottfried Langenstein jointly and severally to pay to Suez Environnement the amount
of 50,000 € pursuant to the damage it has suffered as a result of the broadcasting of the
disputed documentary;

- TO ORDER the publication of the terms of the judgment to be given at the expense of the
defendants on the ARTE television channel under circumstances similar to the first broadcast
of the disputed documentary film, subject to a penalty fine of 10,000 euros for each day of
delay, such penalty fine to begin to run on the month following the one during which the
service of the judgment will have taken place,

- TO ORDER the publication of the judgment to be given at the expense of the defendants at
the top of the home page of the www.arte.tv.fr, in Times New Roman font, 12 point, for a
term of 30 days, subject to a penalty fine of 1,000 euros for each day of delay, such penalty
fine to begin to run 8 days after the date of the service of the judgment,

- TOORDER the defendants jointly and severally to pay to Suez Environnement the amount of
10,000 € on the basis of Article 700 of the Code of Civil Procedure,

- TO ORDER the provisional enforcement of the judgment to be given,

- TOORDER the defendants jointly and severally to pay full costs.

WITH ALL DUE RESERVATIONS

e &




18 FEB 2009 14:15 B & B PARIS N° 2727 Page 17 of 17

EXHIBITS ON WHICH THE CLAIM IS BASED

Exhibit n° 1:
Exhibit n° 2:
Exhibit n° 3:
Exhibit n° 4:
Exhibit n° 5;
Exhibit n° 6:

Exhibit n° 7:
Exhibit n° 8;
Exhibit n® 9:

Exhibit n° 10:

Exhibit n° 11:

~ b4 -08
b 74

DVD copy of the film “Pour I’ Amour de I’Eau”;
Excerpt from the Internet site arte.tv.fr;
Institutional brochure of Suez Environnement;
Kbis excerpt of ARTE France,

Kbis excerpt of the GIE ARTE;

Kbis excerpt of Celluloid Dreams Sales;

Registered letter with return receipt requested addressed by Suez
Environnement to Arte France on 12 December 2008,

Registered letter with return receipt requested addressed by Arte France
to Suez Environnement on 17 December 2008,

Registered letter with return receipt requested addressed by Suez
Environnement to Celluloid Dreams Sales;

Screen captures of the Internet site of Celluloid Dreams Sales;

Full script of the film “Pour I’ Amour de I'Eau”.




[stamp] Firm (“S.C.P.”) of J.C. DAIGREMONT —E. CHAPUIS,
Court Bailiffs,

10, rue Pergolése

75116 PARIS

Tel. 01 44 17 99 77 — Fax 01 44 17 99 70

SERVICE OF THE WRIT ON:
CELLULOID DREAMS SALES

This writ was delivered by a Swomn Clerk under the circumstances indicated under the
heading marked by an X below! and according to the statements made to him.

PERSONAL DELIVERY

X To M [illegible] LAST NAME : [illegible] (in the case of an entity)
First name: [illegible] Title: [illegible]

Provisional cost: forty euros

This writ includes 217 sheets

Signature of the COURT BAILIFF of the indications relating to Service
[signature and seal] Me Jean-Claude DAIGREMONT

All paragraphs not marked with an X shall be deemed UNWRITTEN

Certifié conforme a
I'original écrit en langue
anglatSe/francaise et visé
/%)I:;:ous, traducteur
assermenté soussigné
ne varietur

sous le n°5{’ 09
£ ) Lo 2208

Colette FRIEDLANDER
Expert Traducte *
prés la Cour d' Appe! e Paris

30 rue des Poisqr Tevs
75018 PAR .

! Accordingly, only the applicable paragraphs have been translated. (Translator’s note.)
? In the original. (Translator’s note.)

f,/a-




